Aktualności

Instrukcja użytkowania sieci radiowej PSP

INFORMACJE TECHNICZNE I ORGANIZACYJNE

WYKORZYSTANIA SIECI RADIOWEJ

POLSKIEGO STOWARZYSZENIA PARALOTNIOWEGO

z dnia 12 stycznia 2016

§ 1. Informacje organizacyjne

1. Do nieodpłatnego użytkowania sieci łączności radiowej Polskiego Stowarzyszenia Paralotniowego (zwanego dalej PSP) uprawniony jest każdy członek Stowarzyszenia.

2. Sieć łączności może być wykorzystywana do celów takich jak:

      • Łączność podczas lotu, do wysokości 300m nad gruntem na kanałach w paśmie UHF,
      • Łączność na lotnisku pomiędzy kierownikiem startów a obsługą wyciągarki,
      • Organizacja, przeprowadzanie oraz udział w imprezach lotniczych i innych wydarzeniach mających na celu promowanie paralotniarstwa.
      • Organizacja i przeprowadzanie zawodów paralotniowych, w tym koordynacja transportu zawodników, przekazywanie komunikatów meteorologicznych, oraz innych istotnych z punktu widzenia sytuacji,
      • Przekazywanie wskazówek i komunikatów pilotom (popularnie określane „prowadzenie na radiu”), jak również przekazywanie komunikatów holowanemu pilotowi przez kierownika startów i/lub obsługę wyciągarki,
      • Przekazywanie wskazówek uczestnikom szkoleń paralotniowych,
      • Inna, konieczna łączność naziemna w miejscach wykonywania lotów.

3. Sieć łączności PSP nie może być wykorzystywana do następujących celów:

      • Łączność podczas lotu w paśmie VHF,
      • Łączność przez osoby nie będące członkami Polskiego Stowarzyszenia Paralotniowego,
      • Łączność nie związana z lotnictwem, w szczególności łączność grup rekonstrukcyjnych, grup paramilitarnych, służb ochrony itp.

4. Wszelkie informacje techniczne, jak również lista modeli radiotelefonów dopuszczonych do pracy w sieci jest zawarta w dokumencie dostępnym pod adresem: http://akl.prz.edu.pl/d/pozwolenie-psp-2015-info.pdf , oraz w paragrafie 2 niniejszego regulaminy (bez listy radiotelefonów)

5. Inne, nieujęte w punkcie 2 sposoby wykorzystania sieci są dopuszczone o ile nie stoją w sprzeczności z punktem 3 i innymi odnoszącymi się do zasad użytkowania.

6. Zabronione jest prowadzenie emisji radiowych szkodliwych dla wszystkich dysponentów częstotliwości. W szczególności zabronione jest prowadzanie celowych emisji, mających na celu uniemożliwienie poprawnego przeprowadzenia łączności i transmisji danych odbywających się na częstotliwości. Niedozwolone jest nadawanie muzyki, oraz audycji radiowych.

7. Zabronione jest prowadzenie emisji radiowych o parametrach technicznych niezgodnych z parametrami wyznaczonymi w paragrafie 2, punkt 4 i 5.

8. Łączność powinna być prowadzona zgodnie z ustalonymi normami współżycia społecznego. Zabrania się używania słów wulgarnych i obelżywych oraz wszczynania kłótni.

9. Nie wymaga się stosowania jakichkolwiek znaków wywoławczych (identyfikacyjnych) podczas łączności, aczkolwiek każdy użytkownik jest zobowiązany do podania swojego imienia i numeru legitymacji członkowskiej (Numer legitymacji należy odczytać w systemie ZEFIR) jeżeli zostanie o to poproszony.

10. W przypadku zaistnienia podejrzenia, iż częstotliwość jest wykorzystywana przez osoby nieuprawnione (mając jednak na uwadze pozostałych, legalnych dysponentów współdzielonej częstotliwości), lub jest wykorzystywana w sposób naruszający zasady niniejszej instrukcji, każdy członek PSP jest uprawniony do poproszenia o podanie imienia i numeru legitymacji członkowskie jakiegokolwiek innego użytkownika.

11. Łączność powinna być przeprowadzana zgodnie z zasadami opisanymi w Rozdziale 7 „Procedury Operatorskie” publikacji „Krótki Podręcznik Łączności Radiowej dla Paralotniarzy”, wydanie trzecie, stworzonej przez Mateusza Lubeckiego.

12. Wszelkie naruszenia niniejszej instrukcji wraz z podaniem orientacyjnej lokalizacji oraz ewentualnych nagrań zawierających zapis fonii z kanału radiowego można zgłaszać na dane kontaktowe podane w § 3.

13. Użytkownicy sieci łączności powinni dbać o należyte jej wykorzystywanie. Wyłącznie od nich i ich samodyscypliny zależy czy wspólne dobro jakim jest kanał radiowy, będzie skutecznie służyło całej społeczności polskich pilotów paralotniowych. Nie można dopuścić do sytuacji w której sieci łączności PSP stanie się kolejnym pasmem PMR, dostępnym dla każdego bez żadnej kontroli.

§ 2. Informacje techniczne

1. Sieć łączności radiowej pracuję na mocy Pozwolenia Radiowego numer RRL/A/A/0428/2015 wydanego dnia 5 stycznia 2016 roku przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Jest to sieć łączności ruchomej lądowej.

2. Sieć pracuje w paśmie przeznaczonym dla profesjonalnych (komercyjnych) sieci łączności radiowej. Nie leży ona ani w paśmie lotniczym ani amatorskim.

3. Łączność może być prowadzona na terenie całego kraju, pomiędzy stacjami przewoźnymi (np. samochodowymi) i/lub przenośnymi (nasobnymi / doręcznymi), zgodnie z wykazem dopuszczonych modeli radiotelefonów. W myśl pozwolenia radiowego nie dopuszcza się instalowania stacji stałych.

4. Sieć łączności pracuję w oparciu o kanał(y) radiowe o następujących parametrach:
Częstotliwości w paśmie VHF: 158.250 MHz 
Częstotliwości w paśmie UHF: 459.4125MHz ; 469.4125MHz
Ton CTCSS (obowiązkowy co najmniej na nadajniku): 103.5Hz lub 71.9
Dopuszczalne maksymalne moce nadajników (w powietrzu / przenośne na ziemii / przewoźne) : 1.5W /5W /13W
Szerokość kanału 12,5kHz
Polaryzacja Anten Pionowa

5. Dodatkowo, dla potencjalnej łączności cyfrowej ustala się następujące parametry:
Standard łączności: ETSI-DMR
Colour Code: 1
Numer Grupy Rozmównej: 1
Szczelina Czasowa: 1
Szyfrowanie transmisji: BRAK

6. Powyższe kanały radiowe zostały przydzielone na zasadach współdzielenia, na terenie całego kraju

7. Urząd Komunikacji Elektronicznej może w przyszłości przydzielić częstotliwość kolejnym użytkownikom, również do transmisji głosu. Powyższa lista będzie systematycznie uzupełniana, gdy tylko zajdzie taka potrzeba

8. Używanie tonów CTCSS jest obowiązkowe i w swojej idei ma umożliwić identyfikację przez UKE współużytkowników częstotliwości. Używanie tonowej blokady szumów CTCSS umożliwia odizolowanie się od tych innych współużytkowników. Każdy z nich ma do niej równe prawa i musi zaakceptować obecność pozostałych jej dysponentów. Dodatkowo, tonowa blokada szumów CTCSS eliminuję uporczywe zakłócenia odbioru pochodzące od silnika napędu PPG oraz urządzeń elektronicznych, takich jak wariometr, znajdujących się w bezpośredniej bliskości radiotelefonu.

9. Pomimo faktu, że częstotliwość kanału jest podzielna bez reszty zarówno przez 25kHz jak i 50kHz, przydzielona szerokość pasma wynosi 12.5kHz. Każdy użytkownik sieci jest zobowiązany do ustawienia swojego radiotelefonu zgodnie z przedstawioną specyfikacją a przede wszystkim do używania dewiacji nie większej niż 3kHz (W radiotelefonach Baofeng, Navcomm i Wouxun ustawienie W/N na NARROW.

10. Używanie większej dewiacji (W/N na WIDE) będzie powodowało zakłócenia łączności w sąsiednich kanałach, leżących odpowiednio 12,5kHz niżej i wyżej w widmie radiowym. Jest to czynność szkodliwa i łamiąca postanowienia Pozwolenia Radiowego. Częstotliwości 158,237.5MHz oraz 158,262.5MHz są przydzielone innym użytkownikom do użytku na terenie całego kraju. Użytkownicy sieci Polskiego Stowarzyszenia Paralotniowego nie mogą powodować na nich szkodliwych zakłóceń

12. Dopuszcza się używanie z radiotelefonami zewnętrznych anten o polaryzacji pionowej, jak również wykonywanie stałej instalacji radiotelefonów w punktach obsługi zawodów, wyciągarkach paralotniowych, samochodach i innych niezbędnych miejscach o ile instalacja będzie miała charakter przewoźny bądź przenośny a nie stacji stałej.

13. W przypadku zaistnienia potrzeby zwiększenia zasięgu łączności, ponad ten oferowany przez bezpośrednią komunikację w relacji radiotelefon <=> radiotelefon, dopuszcza się użycie przewoźnego (przenośnego przemiennika radiotelefonicznego. Pełne informacje i wymagania co do użycia przemiennika znajdują się na stronie drugiej dokumentu:http://akl.prz.edu.pl/d/pozwolenie-psp-2015-info.pdf

§ 3. Koordynatorzy sieci

1. Sprawy formalne i organizacyjne: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

2. Sprawy techniczne:
Mateusz Lubecki
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. ; Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
telefon: +48 660 43 44 46

Czy warto budować własny silnik i napęd PPG? cz.2

Zapraszamy na drugą część artykułu poświęconej bardzo ważnej tematyce. Leszek Klich w swoim tekście stara się odpowiedzieć na pytanie dlaczego nie warto budować samodzielnie silnika PPG, oczywiście w wypadku jeśli nie ma się o tym kompletnego pojęcia.

ventorZnane problemy przy budowie własnego silnika i napędu PPG:

1. Wieloletnie doświadczenie konstruktorów samoróbek pozwala im decydować, na ile mogą przyciąć cylinder i głowicę silnika by z jednej strony zmniejszyć jego masę, zaś z drugiej strony nie spowodować przegrzewania się silnika podczas pracy. Nie mając doświadczenia, z pewnością będziesz dążył do „wzmocnienia” konstrukcji, co doprowadzi do smutnej sytuacji, w której nie będziesz w stanie udźwignąć gotowego napędu. W przypadku, gdy zbyt „optymistycznie” przytniesz żeberka cylindra, silnik szybko się zatrze i będzie po lataniu.

Czytaj więcej...

Czy warto budować własny silnik i napęd PPG? cz.1

Leszek Klich w swoim artykule stara się odpowiedzieć na pytanie dlaczego nie warto budować samodzielnie silnika PPG, oczywiście w wypadku jeśli nie ma się o tym kompletnego pojęcia.

monster miniWielu z Was kombinuje z budową własnego napędu i dostaje wiele maili na ten temat. Zasypujecie mnie pytaniami: jaki zapłon, jakie przełożenie i jakie śmigło zastosować. Z przykrością muszę stwierdzić, że takie pytania świadczą o tym, nie macie pojęcia w temacie. A nie mając wiedzy, pod wieloma względami ryzykujecie. Po pierwsze ryzykujecie życiem lub przynajmniej zdrowiem. Ryzykujecie też stratą pieniędzy, ponieważ w wielu przypadkach niedokończone konstrukcje odsprzedacie potem ze stratą na Allegro, gdzie wiele razy widziałem aukcje w stylu „sprzedam prawie gotowy silnik do napędu, sprzedaję, ponieważ pilnie wyjeżdżam na marsa/brak mi kasy/nie miałem czasu go ukończyć”*.

Czytaj więcej...

Pozwolenie radiowe dla PSP

Miło nam poinformować, że w dniu 11.02.2014 r. Polskie Stowarzyszenie Paralotniowe otrzymało od Prezesa Urzędu Komunikacji Elektroniczne ogólnopolskie pozwolenie radiowe. Pozwolenie zostało wydane na okres 10 lat.

Radio KrótkofalarskieZ częstotliwości 158,250MHz będą mogli korzystać wszyscy członkowie Polskiego Stowarzyszenia Paralotniowego, bez potrzeby przechodzenia dodatkowych kursów, szkoleń i zdobywania kolejnych uprawnień.

Jednym z wymogów UKE było podanie urządzeń jakie będziemy używać podczas komunikacji. W pozwoleniu mamy wymienione 13 najpopularniejszych urządzeń radiowych.

Są to następujące urządzenia: Yaesu VX-7R, VX-2E, VX-3E, Motorola PP302CB, PG302CB, PW302P/ PW302H/ PW302F/ PW302B/ PW302C, Navcomm TK750/TK760, Baofeng UV-3R, UV-5R

Przyznana częstotliwość paralotniowa pozwoli nam na nadawanie i odbieranie w powietrzu na (współdzielonej) częstotliwości.

Przyznaną częstotliwość oraz warunki z jej korzystania opublikujemy niebawem.
Czytaj więcej...

Trike - dobra rzecz. Część IV - tandem

Trike - tandemPodstawową kwestią umożliwiającą loty na trajce tandemowej, oprócz oczywistej konieczności posiadania nalotu, umiejętności i odpowiednich uprawnień jest wózek dwuosobowy zaopatrzony w mocniejszą jednostkę napędową oraz skrzydło tandemowe. Loty w tandemie to okazja do pokazania innym piękna latania. Z doświadczenia własnego mogę powiedzieć, że moc silnika dla trajki tandemowej, (żeby nasze latanie było choć w minimalnym stopniu komfortowe), to 30 KM. Kwestii wyboru silnika nie będę omawiał. Jest sporo silników na rynku znanych producentów, oraz silników przerabianych od różnych urządzeń czy pojazdów.

 

Czytaj więcej...

Trike - dobra rzecz. Część III - prawidłowy start

Trike - prawidłowy startStart to newralgiczna, a zarazem owiana największą ilością legend faza lotu. Jednak opinie, jakoby start przy użyciu wózka był wyjątkowo trudny, są w większości nieprawdziwe. Po prostu wystarczy wykonywać go zgodnie z regułami sztuki i z należytą starannością. Podczas szkoleń staram się przekazywać wiedzę, którą zdobywałem latami, obserwując, jak piloci, zawodnicy z różnych stron świata, kompletnie nie znający się, nie posiadający często żadnej spisanej metodyki szkolenia, jak jeden mąż koniec końców wypracowują jeden i ten sam schemat startu, dzieląc go na trzy podstawowe etapy, gdzie od jednego do następnego można przejść wyłącznie, kiedy w naszym umyśle zapali się lampka „wykonane prawidłowo”.
Czytaj więcej...

Trike - dobra rzecz. Część II - kontrola

Trike - kontrolaW swojej wieloletniej praktyce spotkałem się z pewnym niepokojącym zjawiskiem (a nawet doświadczyłem go kiedyś osobiście), które dotyka chyba wszystkich pilotów na pewnym etapie, a które jest niejednokrotnie bezpośrednią lub pośrednią przyczyną wielu awarii i uszkodzeń (sprzętu i nie tylko). Mam tu na myśli zjawisko, które nazywa się „zbyt duże ciśnienie na latanie”. Niech każdy z szanownych czytelników pilotów zrobi wewnętrzny rachunek sumienia i przypomni sobie, ile razy dostał „chińskie ostrzeżenie” od rzeczywistości bądź bezdusznej grawitacji, kiedy w pośpiechu (bo warunki stygną, bo mam tylko godzinę, bo światło jest właśnie teraz najlepsze itp. itd.) szykował się do latania i… o czymś ważnym zapomniał… Nie zapięta taśma udowa, a może źle dokręcone śmigło? Albo nie zapięty rzep na koszu czy siatka? Albo torba zostawiona obok napędu, który po uruchomieniu wciąga ją niczym odkurzacz i przerabia na sieczkę ku uciesze gawiedzi i producentów śmigieł czy koszy. Każdy z nas, jak poszuka w pamięci, to znajdzie. Ciśnienie na latanie należy mieć pod stałą kontrolą, tak żeby nie miało ono wpływu na procedury przedstartowe. I nie mówię tu o procedurach, które ktoś gdzieś wypisał, ale o tych, które wpojono nam na kursie i które powinniśmy zawsze mieć w głowie. Od nich zależy nasze bezpieczeństwo, zdrowie i życie.
Czytaj więcej...

Trike - dobra rzecz. Część I

TrikePostanowiłem odświeżyć opublikowaną już kiedyś serię artykułów na temat latania na trajce. Skąd ta decyzja? Ponieważ przesiadam się na trajkę. Zrobiłem kurs u „Dynamita” i zdałem egzamin. Teraz czekam tylko na nowe Świadectwo Kwalifikacji z nowym wpisem. Latanie na trajce tak mi się spodobało, że zacząłem rozglądać się za jakimś wózkiem. Nie wiem jeszcze jaki wózek wybiorę. Nie mam doświadczenia w tym temacie więc zaczynam się w niego „wgryzać”. Mam czas do wiosny i do tego czasu na pewno wybiorę dla siebie wyjątkowy sprzęt. Dobrze, że jest koniec sezonu – będę miał więcej czasu na wybór.
Opublikowany materiał nie jest nowy, gdyż przewijał się już wielokrotnie na innych stronach oraz nakładem drukowanym. Jednak wiedza tu zawarta jest na tyle cenna, że postanowiłem umieścić materiał ponownie. Aby uatrakcyjnić nieco stary materiał, zmieniłem nieznacznie wymagania techniczne stawiane trajce. Oczywiście są to wymagania Wojtka Pierzyńskiego (nie moje, bo o trajce jeszcze wiem jeszcze zbyt mało). Czytaj więcej...

Cudowne dziecko Spidera

Do sprzedaży trafia wózek Spyder Competition, na którym Marcin Krakowiak zdobył pierwsze miejsce podczas Slalomowych Mistrzostwach Świata odbywających się w Aspres sur Buech.

 
fot. paraelemnt.plSpyder Competition jest zmniejszoną wersją Spydera, różniącą się od pierwowzoru kilkoma rozwiązaniami konstrukcyjnymi:

liSpyder Competition to wózek jednoosobowy- dzięki skróceniu, osiągnięto zmniejszenie bezwładności.
liCompetition nie został stworzony z myślą o rozbieraniu go. Elementami, które można zdemontować lub założyć w codziennej eksploatacji to kosz i ewentualnie śmigło. Napęd jest przykręcony na stałe do wózka, natomiast zbiorniki montowane są bezpośrednio w wózku, a nie w napędzie. Czytaj więcej...

Navcomm pokaże prototyp radia na Para Rudnikach

Nowe radio lotnicze NC55A pokaże firma Navcomm na Targach Lotnictwa Lekkiego Para Rudniki w ostatni weekend maja br. na lotniku Aeroklubu Częstochowskiego. Trwają ostatnie testy tego sprzętu, który będzie w sprzedaży jeszcze w tym sezonie.

navcomm_pararudnikiTo kompilacja doświadczeń z poprzednich modeli łącząca najnowszą technologię z prostą, intuicyjną obsługą. To radio powinno zadowolić nawet najbardziej wybrednych użytkowników i pozwolić im jeszcze bezpieczniej uprawiać sporty lotnicze – mówi Andrzej Kijewski, właściciel Navcomm.

Firma ta działa w Polsce od 1997 roku. Specjalizuje się w produkcji awioniki lotniczej, głównie sprzętu do komunikacji i nawigacji lotniczej. Produkuje słuchawki lotnicze, radiostacje, laryngofony, interkomy, kaski ochronne wyposażone w zestawy do łączności, analogowe przyrządy do nawigacji lotniczej oraz przeróżne akcesoria. Czytaj więcej...

Nowoczesna trike z kompozytów

Airone.PRO pokaże ją po raz pierwszy

Lekka trike AironaLeciutką trajkę wykonaną z kompozytów zaprezentuje po raz pierwszy jej producent firma Airone.PRO na Targach Lotnictwa Lekkiego Para Rudniki, które odbędą się 25-26 maja br. na lotnisku Rudniki. To nowoczesny wózek, o połowę lżejszy od poprzedniego modelu trajki, który został produktem roku 2012 lotniczejpolski.pl. Wózek daje się błyskawicznie złożyć. A do tego pasuje do niego niemal każdy napęd. Żaden element konstrukcji nie zasłania widoku przestworzy i ziemi z lotu ptaka.
 

Trajkę wymyślił Michał Szelest, który w lotnictwie zakochał się przed laty. Po skończeniu Centrum Szkolenia Inżynieryjnego w Oleśnicy był technikiem pokładowym na śmigłowcu. Po wypadku zrezygnował z latania wojskowego. Ale o lotnictwie nie udało mu się zapomnieć.
Czytaj więcej...

PARTNERZY

PANEL LOGOWANIA

REKLAMA

stat4u