Aktualności

Trajka X-Max firmy Motoparafly

 

x-max_miniJesienią ubiegłego roku, przy okazji służbowego wyjazdu, odwiedziłem firmę Motoparafly, która ma swoją siedzibę w Witnicy niedaleko Gorzowa Wielkopolskiego. Dzięki tej wizycie, mogłem osobiście przyjrzeć się produktom firmy. Dzięki wizycie, mogłem zobaczyć firmę, w której powstają naprawdę fantastyczne produkty. Motoparafly istnieje od 1997 roku. Tadeusz Filip, który jest jednocześnie konstruktorem oraz oblatywaczem, przedstawił mi swoje najnowsze konstrukcje. Firma znana jest w Polsce głównie jako producent napędu Solo-V. Po krótkim zapoznaniu się z ofertą, moją uwagę przykuła trajka. Pierwsze spojrzenie przywiodła mi na myśl wiele z dostępnych na rynku modeli. Ale już w chwilę po przyjrzeniu się z bliska, zachwyciłem się zastosowanymi w niej rozwiązaniami oraz perfekcyjnym wykonaniem. W zestawieniu z danymi technicznymi i próbami, które wykonaliśmy, sprzęt wywarł na mnie ogromne wrażenie. Pomyślałem, że warto przedstawić szerszej publiczności tak doskonały a jednocześnie mało znany na naszym rynku produkt – trajkę X-Max. Kilka godzin rozmawialiśmy nad szczegółami technicznymi. Wciąż zamęczałem Tadeusza nurtującymi mnie pytaniami. Wszystko skrzętnie notowałem i utrwalałem dźwiękowo. Wykonałem też kilka zdjęć, choć warunki atmosferyczne nie sprzyjały fotografowaniu.

 

Czytaj więcej...

Naciąganie skurczonych linek

 

naciaganie-linekJeśli w naszym skrzydle linki wykonane są z Dyneemy, to możemy być pewni, że ulegną one skurczeniu po tym, gdy zawilgną i wyschną. Zdarza się to zawsze gdy latamy w wilgotne dni, a nawet gdy pakujemy wieczorem skrzydło z wilgotnej trawy.

 

Wszystkie linki kurczą się tak samo, choć te z bardziej obciążonych rzędów (rząd A i B ) ulegną z powrotem naciągnięciu naszym ciężarem. Niestety linki z tylnych rzędów (C, D, E) nie zostaną naciągnięte zmieniając niekorzystnie wyważenie i profil naszego skrzydła, co może doprowadzić do sytuacji niebezpiecznych. Jednym ze sposobów przywrócenia właściwego wyważenia i profilu skrzydła jest naciąganie linek znajdujących się w tylnych rzędach. Wykonuje się to w sposób następujący:

Czytaj więcej...

Złote zasady


zlote_zasady
 
• Nigdy nie uruchamiaj napędu ustawionego śmigłem w kierunku otwartych komór paralotni.
• Przed każdym lotem sprawdź szczelność zbiornika (korek wlewu) i przewodów paliwowych.
• Przed każdym lotem upewnij się, czy masz wystarczającą ilość paliwa. (Zawsze lepiej jest mieć zadużo, niż miałoby zabraknąć!)
• Sprawdź czy nie ma żadnych luźnych przedmiotów, mogących wpaść lub wkręcić się w śmigło podczas startu i/lub w locie. Przymocuj je lub zdemontuj.
• Jeśli zauważysz jakikolwiek, nawet niewielki problem lub mankament sprzętu, napraw go przed lotem!
• Wykonaj pełną listę kontrolną przed każym lotem.
• Staraj się wykonać kontrolę paralotni (linek) na ziemi, zanim podczepisz ją do karabinków. Przy nieudanej próbie startu jak najszybciej odwróć się. Nie dopuść, aby skrzydło lub linki spadły bezpośrednio na silnik, czy kręcące się śmigło.
• Zapnij kask zanim usiądziesz w uprzęży.
• Podczas lotu unikaj latania ponad drzewami, wodą, liniami energetycznymi, wszędzie tam, gdzie nie ma miejsca do lądowania, gdy silnik zawiedzie.
• Staraj się nie wlatywać w czyjeś lub swoje własne strugi za migłowe, szczególnie podczas lotów niskich.
• Nie puszczaj sterówek jeśli wykonujesz lot ponij 150 m, w przypadku awaryjnego lądowania możesz nie zdążyć wykonać niezbędnych manewrów.
• Nigdy nie ufaj swojemu silnikowi. Zawsze miej na uwadze możliwość nagłej awarii. Lataj na paralotni, nie na napędzie.
• Nie wykonuj nagłych ostrych zakrętów na wznoszeniu w kierunku przeciwnym do kierunku efektu do smigła. Grozi to przeciągnięciem! Jest to dopuszczalne tylko i wyłącznie wtedy, kiedy musisz skręcić by uniknąć kolizji.
• Unikaj niskich lotów z wiatrem. Radykalnie zmniejszają się wtedy twoje możliwości manewrów.
• Bądź czuły na wszelkie mechaniczne usterki, reaguj tak wcześnie, jak to możliwe. Każdy nowy dźwięk silnika lub wibracje mogą oznaczać usterkę. Wyląduj i sprawdź.
• Pamiętaj, nie każdy musi lubić dźwięk twojego silnika. Staraj się nie wykonywać lotów nad obszarami zamieszkałymi. Nie bądź uciążliwy dla innych.
 

Paralotniarstwo - wstęp


Paralotniarstwo jest najłatwiejszym, najbezpieczniejszym i najtańszym sposobem samodzielnego unoszenia się w powietrzu. Dzięki temu stało się najszybciej rozwijająym się sportem lotniczym na świecie, dostępnym praktycznie dla każdego.
 

Niektórzy zadają sobie pytanie - po co to wszystko, przecież tyle jest miejsca na ziemi. Odpowiedzi mogą być różne, tak samo jak rozmaite są wrażenia, których latanie dostarcza; zachwyt często miesza się ze zmęczenie, a radość ze strachem. Najprawdziwsze chyba jest stwierdzenie, że latanie jest po prostu czymś bardzo pięknym i przyjemnym. Jest też przeżyciem pełnym i prawdziwym - w odróżneiniu od wielu innych namiastek rekreacji serwerowanych przez współczesną cywilizację.

Trudności, jakim trzeba sprostać i wysiłek włożony w zdobycie umiejętności latania są niewspółmiernie małe w odniesieniu do niesamowitych przeżyć czekających w powietrzu. Jednakże względna łatwość zrealizowania tego odwiecznego pragnienia człowieka nie może uśpić Twej czujności. Pamiętaj, że przez ignorancję, nierozwagę czy brawurę możesz stracić życie lub zdrowie.

Grawitacja jest bezlitosna.

PARTNERZY

PANEL LOGOWANIA

REKLAMA

stat4u