Aktualności

Historia Paralotniarstwa w Przylepie


   Na początek uwaga ogólna. Z jednej strony pionierom jest ciężko, bo nie mają od kogo się uczyć i każdy postęp okupiony jest dużym nakładem czasu i sił, a czasem i ofiarami (oby nie tymi największymi), a z drugiej strony łatwiej, gdyż fakt, że robią coś jako jedni z pierwszych wzbudza zachwyt i entuzjazmu nich samych, oraz u tych, którzy ich podglądają i może trochę zazdroszczą ... i tej atmosfery nie da się już powtórzyć, gdy rzecz powszednieje.

   U mnie zaczęło się to od tego, że w 1994 r. natknąłem się na wystawie sklepowej na Krupówkach w Zakopanem na dużą rozwieszoną tam mapę z zaznaczonym śladem przelotu na paralotni w poprzek niemal całych Polskich Tatr. Natychamist uznałem, że właśnie "szmata" może być dla mnie sposobem na realizację marzeń o lataniu. W 1995 r zapisałem się na kurs paralotniowy w Zakopanem u Andrzeja Bachledy Żołnierczyka i na zakończenie tego kursu wykonałem  pierwszy w życiu poważniejszy lot ze stoku Nosola (ale tylko z połowy!).Ogarniety gorączką latania natychamist zakupiłem od rzeczonego Jędrusia uprząż oraz skrzydło paralotniowe, które się następnie okazało nie nadawało się do niczego (sprzedawca sam był zdziwiony, gdy mu za nie zapłaciłem). Tak wyposażony przez jakiś czas po powrocie do domu szukałem niezmordowanie w okolicach Zielonej Góry miejsc do latania.

   Raz chyba udało mi się oderwać na 1 cm od ziemi pod Płotami. Później ruszyłem w stronę Jeleniej Góry w poszukiwaniu większych górek, ale beż pozytywnego rezultatu. Załamany niepowodzeniami uznałem kategorycznie, że wyjściem z impasu będzie zakup napędu. Nie zwlekając wybrałem się (już 1996 r) do Kielc i tam po zapłaceniu majątku Wojciech Pierzyński wydał mi nowiutki sprzęt, z którym bez zbędnytch ceregieli podjechaliśmy na  pobliską łączkę. Napęd był tak zrobiony, że z największym trudem mogłem się po jego założeniu utrzymać na nogach (próba samodzielnego wstania, lub wykonanie choćby jednego kroku, w którąkolwiek stronę, w przypadku mojej wątłej osoby groziło nieszczęściem). Podtrzymany zatem z obu stron przez dwóch pomocników, zostałem przy bardzo silnym wietrze wypuszczony do pierwszego w życiu (i bardzo krótkiego) lotu motorowego, który zakończył się miękkim czteropunktowym lądowaniem. Miałęm więc już wszystko!

  Dni zimowe 1996 r spędziłęm na treningu samodzielnego wstawania z podłogi, a noce na marzeniach o podniebnych eskapadach (wzmocnionych zapachem benzynyparującej z przechowywanegop w mieszkaniu silnika). Aż wiosną 1997 r nadszedł pierwszy nadający się do celów lotniczych dzień. Wybrałem się zupełnie samotnie na wypatrzony wcześniej rozległy ugór nieopodal Milska. Co tam się działo wspominam do dziś z największym przerażeniem, a szef wyszkolenia Aeroklubu w Przylepie - Leon Kossiński, słuchając później moich relacji, podsumował to następująco: miałeś chłopie wielkie szczęście, żeś się nie oderwał od ziemi. Ciężko przygnębiony takim rozwojem wypadków zbierałem siły do następnego ataku, gdy przypadkowo napotkanu na lotnisku Jacek Jaryczkowski (który wiedział już co nieco o moich perypetiach) wypowiedział słowa, które dźwięczą mi w uszach do tej pory: "he he ... lato minie, a Ty nie zaczniesz latać". Wyrwany taką "zachętą" z odrętwienia, szybko nawiązałem kontak z Witkiem Kaczyńskim we Wrocławiu i powiedziałem mu tak: "kupię od Ciebie nową parolotnię, pod warunkiem, że nauczysz mnie na niej latać z napędem". Witek chętnie się zgodził i jeszcze tego lata 1997 r (wraz z licznie występującymi po dopiero co minionej dotkliwej powodzikomorami) po wyczerpujących wielodniowych próbach  na różnych skrzydłach  w dyspozycji mojego instruktora (w tym na tandemie) wykonałem pierwsze "prawdziwe", wysokie loty i długotrwałe loty. Warunek został spełniony, więc zakupiłem nowe skrzydło "PARATECH" (które mam do dziś). Należało się po raz pierwszy pochwalić zdobytymi umiejętnościami na rodzimym lotnisku. Starty jednak wciąż nastręczały mi mnóstwa trudności (z powodu olbrzymiej wagi napędu oraz znacznego odsunięcia jego środka ciężkości od kręgosłupa). 

 Jakoś w tym czasie przyszedł kiedyś do mnie Grzegorz Litecki i tak się poznaliśmy (swoimi karkołomnymi naziemnymi ewolucjami utwierdziłem go wówczas w przekonaniu, że moto parolotnie to nie jest dobry pomysł). Gdy stało się jasne, że pomimo licznych prób i treningów w Schwarzenegera się nie zamienię, wspólnie z Jackiem Jaryczkowskim ( który w tym czasie mocno się już w to moje/nasze latanie zaangażował i był niezmiernie pomocny) uznaliśmy, że sprzęt trzeba odchudzić u Igora Miłoszewskiego w Szczecinie. Dopiero po tej przeróbce zaczęliśmy  sobie w miarę bezstresowo polatywać tu i tam po bliższej i dalszej okolicy, ale na tym, już kończy sie etap pionierki, bo na scenie zjawił się Michał Cieciera, a wkrótce po nim inni.

Terminarz szkoleń 2025

DATA <SZKOLENIE MIEJSCE OPIS MIEJSCA
24-30 kwiecień 1, 2 etap Jelenia Góra/Zielona Góra Szkolenie 1 etap Jelenia Góra / 2 etap Zielona Góra 6/8
maj        
czerwiec        
lipiec        

>>>  <<<

Wykrzyknik
Terminy w trakcie sezonu mogą ulegać zmianom, mogą pojawiać się też nowe szkolenia, zawody lub wyjazdy.

  Szkolenie podstawowe razem 1 i 2 etap + H

W ciągu jednego tygodniowego urlopu możesz zostać pilotem, owszem będzie to intensywny tydzień ale nie zapomnisz go do końca życia, ilość wrażeń i przygód związana z kursem paralotniowym zrobi na Tobie wrażenie, a to dopiero początek przygody.
Według naszego doświadczenia w szkoleniu paralotniarzy, połączenie dwóch etapów szkolenia razem daje bardzo dobre efekty, większość naszych kursantów skorzystała z tej możliwości i są bardzo zadowoleni.

Cel szkolenia:
Przygotujemy Cię do bezstresowego uzyskania Świadectwa Kwalifikacji Pilota Paralotni ŚK PP –  Zostaniesz Pilotem i to będzie początek Twojej przygody z lataniem a dalej to już będzie tylko fajniej.

Wymagania:
Nieważne czy jesteś kobietą czy mężczyzną, masz lat 15 lub 70, jesteś wysportowany lub molem książkowym – to wszystko NIEWAŻNE.

Bezpieczeństwo!!!
Zależy nam na tym abyś osiągnął jak najwyższy stopień wyszkolenia w jak najbezpieczniejszy sposób, dlatego szkolimy tylko na sprawdzonym sprzęcie:
li nowe szkolne skrzydła
  linowe uprzęże wraz z nowymi SSH i nowymi radiami do komunikacji
  liholujemy na dwubębnowej wyciągarce paralotniowej niemieckiego producenta KOCH-a.
Podstawowe szkolenie odbywa się za wyciągarka na nizinach , są to najbezpieczniejsze warunki do rozpoczęcia przygody z lataniem, pozwala nam to wykonać wszystkie ćwiczenia i nauczyć was wszystkich manewrów potrzebnych do samodzielnego latania (min 30 holi) które nie zawsze można wykonać w niższych górach. Następnym krokiem jest oczywiście zapoznanie się z warunkami górskimi i specyfiką latania w górach jest to nieodzowne zwieńczenie szkolenia.

Program szkolenia:
Zapoznaj się z programem szkolenia podstawowego

Gdzie szkolimy?
Szkolenia podstawowe odbywają się:
w Lesznie na terenie Aeroklubu Leszczyńskiego i Centralnej Szkoły Szybowcowej, liw Poznianiu – młyn Kowalewko koło Objezierza,
liw Zielonej Górze, w Aeroklubie Ziemi Lubuskiej,
liw Chojnie koło Cedyni

Nie jesteś pewien czy latanie na Paralotni jest dla Ciebie?
Nie martw się, jeśli masz jakieś wątpliwości możesz w ciągu pierwszych 2 dniach zrezygnować a zwrócimy Ci 70% wpłaconych pieniędzy. Lub zanim zaczniesz kurs umów się z nami na lot widokowy w tandemie z jednym z instruktorów.

Kurs to nie koniec, to dopiero początek przygody.

Odbycie kursu to tak naprawdę pierwszy krok w stronę nieba i w tych następnych krokach nie chcemy Cię zostawić samemu sobie, pomożemy dalej się rozwijać, umożliwimy Ci pozyskiwanie kolejnych umiejętności, stopni wtajemniczenia. Zaprosimy do Wielkopolskiego Klubu Paralotniowego „Fly2Live – Live2Fly” gdzie doświadczeni koledzy piloci zarażą Cię pasją przestworzy i będziecie razem dzielić się powietrznymi przygodami i nie tylko. Jeśli masz ambicje sportowe będziesz mógł dołączyć do Teamu Sportowego i brać udział w zawodach paralotniowych. Chcemy dać Ci możliwość szybkiego i bezpiecznego rozwinięcia Twojego skrzydła. LATAJ Z NAMI zacznij przygodę na całe życie „fly 2 live – live 2 fly”
 

Regulamin Sekcji Paralotniowej

 

REGULAMIN SEKCJI PARALOTNIOWEJ
AEROKLUBU ZIEMI LUBUSKIEJ

 

I. Powołanie i rozwiązywanie Sekcji Paralotniowej.

 

§ 1

Sekcja Paralotniowa Aeroklubu Ziemi Lubuskiej, zwana dalej Sekcją, powołana została przez Zarząd AZL w celu realizacji zadań statutowych stowarzyszenia. 

§ 2

  1. Rozwiązanie Sekcji może nastąpić w drodze uchwały Zarządu AZL w przypadku:

    1) działalność sekcji naruszającej postanowienia statutu AZL lub niniejszego Regulaminu,
    2) braku możliwości działania Sekcji zgodnie ze statusem i regulaminem.
  1. Zarząd AZL może rozwiązać Sekcje na wniosek, co najmniej dwóch trzecich liczby członków Sekcji.
Czytaj więcej...

Regulamin strony



 

1) Serwis WWW

Korzystanie z niniejszych stron WWW podlega warunkom i zasadom określonym poniżej. Dostęp i użytkowanie witryny www.ppg.zgora.pl (zwanym dalej serwisem) podlega niniejszym Warunkom Użytkowania. Prosimy o uważne przeczytanie niniejszych Warunków zanim skorzystają Państwo z Serwisu. Korzystając ze stron Serwisu, użytkownik akceptuje tym samym poniższe Warunki. Jeśli użytkownik nie akceptuje tychże Warunków Użytkowania, nie powinien korzystać ze stron Serwisu w sieci.

 

Jakość informacji
Serwis nie gwarantuje, że dostępne na niniejszych stronach WWW informacje są dokładne, wolne od wad, pełne lub aktualne, Serwis zapewnia jednak że dokłada wszelkich starań, by zapewnić pełny i wolny od wad dostęp do usług, treści udostępnianego przez Serwis.

 

Rejestracja użytkowników Serwisie:
Rejestracja użytkownika, czyli założenie konta w Serwisie jest dobrowolne, a użytkownicy nie posiadający konta w Serwisie mogą korzystać ze strony. Zarejestrowani użytkownicy uzyskują jednak dostęp do dodatkowych funkcji (m. In.: zamieszczanie komentarzy, otrzymywanie biuletynu z nowościami na stronach Serwisu, dodawania komentarzy i pisania postów na forum).
 

Podczas rejestracji użytkownik dobrowolnie podaje swój adres mailowy konieczny do założenia konta i wyraża tym samym zgodę na otrzymanie linku aktywacyjnego potwierdzającego gotowość założenia konta, otrzymywanie informacji o nowościach w Serwisie, wydarzeniach nad którymi Serwis objął patronat medialny oraz treści reklamowych. Użytkownik wyraża zgodę na otrzymywanie załączników graficznych oraz linków prowadzących do stron WWW.

Posiadanie konta w Serwisie daje użytkownikowi dostęp do obszarów dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników. Użytkownik zobowiązuje się zatem do korzystania z konta w Serwisie zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami prawa, normami społecznymi i obyczajowymi, postanowieniami niniejszego regulaminu oraz zasadami netykiety, a w szczególności do działania w sposób nie naruszający praw innych użytkowników, nie podejmowania działań mających na celu odczytanie haseł innych użytkowników, nie przenoszenia na osoby trzecie prawa do korzystania z konta, nie rozsyłania z konta niechcianej przez innych użytkowników Serwisu korespondencji, czyli SPAM-u (np. niezamówionych treści o charakterze reklamowym, informacyjnym, tzw. łańcuszków internetowych, etc.) oraz nie zakładania konta o nazwie nawiązującej do wyrazów powszechnie uznanych za obraźliwe i niezgodnych z dobrym obyczajem; konta którego nazwa zawiera zastrzeżone znaki towarowe lub elementy chronione prawem. Niezastosowanie się do powyższych wytycznych może skutkować zablokowaniem konta.

 

Łącza do innych stron internetowych
Użytkownik może poprzez hipertekst lub inne połączenia w sieci dostać się na inne strony WWW, które nie wchodzą w skład Serwisu. Nie możemy wziąć na siebie odpowiedzialności za zgodność z prawem treści znajdujących się na stronach WWW, do których prowadzą linki z naszego serwisu WWW, ani za administrowanie takimi zewnętrznymi serwisami WWW. Jednak chcielibyśmy, aby korzystanie zarówno z naszego serwisu www, jak i z Internetu w ogóle, było bezpieczne. Dlatego będziemy wdzięczni za informowanie nas o wszelkich zauważonych niezgodnych z prawem lub obraźliwych treściach znajdujących się na stronach WWW, do których prowadzą łącza z naszego serwisu. W tych sprawach mogą się Państwo z nami kontaktować, korzystając z danych kontaktowych dostępnych w pozycji Kontakt w menu.

 

Odpowiedzialność użytkownika
Użytkownik jest odpowiedzialny za treść wszelkiego rodzaju materiału, który umieszcza on na stronach Serwisu. Serwis nie opowiada za treść jakiegokolwiek przekazu lub informacji przesłanych przez użytkowników lub za treść informacji umieszczonej w sieci przez osoby trzecie, nawet jeśli dostęp do sieci został uzyskany poprzez Serwis. Niemniej Serwis zastrzega sobie prawo, z którego może korzystać na zasadzie całkowitej dowolności, do przeglądania, redagowania i usuwania wszelkiego materiału, który Administrator Serwisu uzna za nielegalny, obraźliwy, niezgodny z niniejszymi warunkami lub w innym sensie niestosowny. Patrz Warunki i zasady dodawania komentarzy.

Prawa własności intelektualnej do znaków towarowych i treści niniejszych stron WWW

Wraz z naszymi partnerami zastrzegamy sobie wszelkie prawa do znaków towarowych, treści chronionych prawami autorskimi i treści w inny sposób chronionych prawami własności intelektualnej znajdujących się na naszych stronach WWW. Treści takie mogą być pobierane wyłącznie dla celów osobistych i niekomercyjnych i wszelkie tak pobrane treści nie mogą być kopiowane, adaptowane, ani w żaden inny sposób poddawane działaniom zastrzeżonym dla właścicieli ich praw własności intelektualnej bez naszej uprzedniej zgody. Zastrzegamy sobie prawo do podjęcia kroków prawnych wobec użytkowników łamiących nasze prawa własności intelektualnych lub nadużywających nasz serwis WWW w jakikolwiek inny sposób.

Wykluczenie odpowiedzialności

Nasze strony WWW mogą zawierać oprogramowanie dodatkowe, takie jak ActiveX i Javascript. Zrzekamy się wszelkiej odpowiedzialności za błędy i wady tych programów oraz wszelkiej odpowiedzialności za szkody mogące wynikać w sposób bezpośredni lub pośredni z użytkowania takich programów znajdujących się na naszych stronach WWW. Ponadto, wykluczamy odpowiedzialność za wszelkie szkody, które mogą wynikać z użytkowania przez Państwa treści umieszczanych na naszych stronach WWW. Obejmuje to zrzeczenie się odpowiedzialności za wszelkie straty bezpośrednie i pośrednie, w tym między innymi straty wynikające ze szkód ubocznych lub wtórnych. W żadnym z przypadków Serwis nie ponosi wobec kogokolwiek odpowiedzialności za bezpośrednie, pośrednie, specjalne, wynikowe lub inne szkody związane z korzystaniem z informacji lub też odwoływaniem się do informacji znalezionej na tej witrynie WWW bądź na jakiejkolwiek innej stronie WWW z nią powiązanej, uwzględniając przy tym, lecz bynajmniej nie ograniczając powyższego do utraty zysków, przerw w funkcjonowaniu firmy, utraty programów i innych danych, nawet w przypadku wyraźnego powiadomienia Serwisu o możliwości wystąpienia takowych.

Wykorzystywanie Serwisu
Zabronione jest wykorzystywanie Serwisu i dostępnych nań form komunikacji a zwłaszcza (postów,artykułów, komentarzy do artykułów i ankiet,) do prezentowania treści reklamowych i materiałów sprzecznych z prawem polskim i obowiązującymi zasadami współżycia społecznego. W przypadku naruszenia przez użytkownika polskiego prawa, zasad współżycia społecznego, zasad obowiązujących w Serwisie (niniejszy regulamin, netykieta, regulamin dodawania komentarzy) Administrator Serwisu zastrzega sobie zastosowanie wszelkich możliwych konsekwencji zgodnych z prawem polskim.  

 

Administratorzy Serwisu zastrzegają sobie możliwość pełnej edycji, a nawet usunięcia wszystkich publikowanych na łamach Serwisu treści i materiałów bez zgody ich autorów i bez podawania przyczyny, zablokowania dostępu do Serwisu IP komputera z którego zostały wysłane te materiały a nawet skasowania profilu użytkownika.

Zastrzegamy sobie prawo do zmiany i aktualizacji powyższych Warunków użytkowania niniejszych stron www. Serwis zastrzega sobie prawo dokonywanie w każdej chwili zmian w niniejszych Warunkach Użytkowania bez ostrzeżenia o tym użytkownika. Zmiany te od chwili wprowadzenia będą w trybie natychmiastowym obowiązujące. Użytkownik zgadza się na regularne przeglądanie strony Serwisu w celu zapoznania się wymienionymi zmianami. Jeśli użytkownik będzie korzystał dalej ze stron Serwisu po wprowadzeniu powyższych zmian, oznacza to, że je zaakceptował.
 

 


2) Forum dyskusyjne & komentarze

1. Uczestnik Serwisu publikuje swoje posty, komentarze i opinie wyłącznie na własną odpowiedzialność. Administratorzy, Serwisu Powered Paragliding w internecie nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za treści zamieszczane przez uczestników na www.ppg.zgora.pl


2. Niedopuszczalne jest umieszczanie przez użytkowników na łamach forum bądź Serwisu internetowego Powered Paragliding treści sprzecznych z prawem, wzywających do nienawiści rasowej, wyznaniowej, etnicznej, czy też propagujących przemoc.

3. Niedopuszczalne jest umieszczanie przez użytkowników na łamach forum bądź Serwisu internetowego Powered Paragliding treści uznanych powszechnie za naganne moralnie, społecznie niewłaściwe i naruszających zasady Netykiety.

5. Administratorzy Serwisu Powered Paragliding w internecie zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy z treści www.ppg.zgora.pl bez podawania przyczyn.

6. Nie należy umieszczać komentarzy, które:

a) zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);
d) obrażają osoby publiczne (art. 23 Kodeksu cywilnego);
e) obrażają inne narodowości, religie, rasy ludzkie (art. 23 Kodeksu cywilnego oraz art. 194 - 196 Kodeksu karnego);
f) zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);
g) przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r.)

Ponadto nie zamieszczamy komentarzy, które:
- są reklamami
- są spamem
- nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem

- nie mają nic wspólnego z tematyka Serwisu
- zawierają uwagi skierowane do Administratorów Serwisu. W celu skontaktowania się z Administratorami serwisu należy posługiwać się formularzem zgłoszeniowym: - \ formularz zgłoszeniowy Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

 



3) Ogłoszenia

1. Osoba umieszczająca ogłoszenie w serwisie www.ppg.zgora.pl i podając swój adres email wyraża tym samym zgodę na umieszczenie podanych podczas wprowadzania ogłoszenia danych w bazie danych serwisu www.ppg.zgora.pl oraz na ich przetwarzanie zgodnie z celami i zasadami określonymi w regulaminie. Wszystkie dane osobowe będą chronione zgodnie z ustawą z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. Nr 133 poz. 883).

2. Serwis www.ppg.zgora.pl nie bierze udziału w transakcjach między ogłoszeniodawcą a ogłoszenioobiorcą. W przypadku wywiązania się sporu między użytkownikami, serwis www.ppg.zgora.pl zastrzega sobie prawo do nie uczestniczenia w nim.

3. Treść ogłoszeń ma charakter informacyjny

4. Treść ogłoszenia nie może naruszać norm prawnych, zwyczajowych i etycznych oraz dobrego imienia serwisu.

5. Serwis www.ppg.zgora.pl nie ponosi odpowiedzialności za:
- treści ogłoszeń,
- zamieszczane przez użytkowników dane,
- wykorzystywanie danych zamieszczonych w serwisie,
- przerwy w działaniu serwisu oraz wszelkie straty i szkody wynikające z wadliwego funkcjonowania systemu,

6. Serwis www.ppg.zgora.pl zastrzega sobie prawo do:
- usuwania ogłoszeń łamiących niniejszy regulamin,
- usuwania ogłoszeń bez podania przyczyny
- wprowadzania zmian w niniejszym regulaminie,
- przerw w funkcjonowaniu serwisu,
- wysyłania niezapowiedzianych wiadomości użytkownikom, tj.informacje odnoszące się bezpośrednio do serwisu www.ppg.zgora.pl (zmiany, promocje) niekomercyjne listy (życzenia świąteczne) oraz listy komercyjne, których wysyłka została opłacona przez sponsora serwisu www.ppg.zgora.pl

 

Lotnisko okiem kamery


Lotnisko Przylep - panorama

Panorama Lotnika Przylep

 

Lotnisko Przylep - kamera lewa

Przylep - kamera lewa

 

Lotnisko Przylep - kamera prawa

Lotnisko Przylep - kamera prawa

Strefy lotnicze FIS

Aby ułatwić pilotom dostęp do aktualnego kształtu przestrzeni powietrznej FIR Warszawa, publikuje się uaktualnianą zgodnie z cyklem AIRAC mapę FIS. Jej nowe edycje będą dostępne w miarę wprowadzania istotnych zmian w kształcie struktur przestrzeni powietrznej.

Jest to mapa, którą przygotowano pod kątem naszego wewnętrznego użytku na FIS. Obejmuje informacje o strukturach przestrzeni powietrznej w zakresie wysokości od ziemi do FL95. Zrezygnowano z podkładu kartograficznego tak, aby czytelnie przedstawić granicie poszczególnych elementów przestrzeni i by pracujący przed wskaźnikiem radarowym informator, mógł sprawnie odczytać z niej potrzebne mu dane.
Po pewnym czasie jej użytkowania FIR doszedł do wniosku, że dobrym pomysłem byłoby pokazanie jej lotnikom, tak by i informator i pilot mieli pewność, że mówią o tych samych elementach przestrzeni powietrznej w takim samym ich kształcie.(ar)

Kliknij i pobierz pliki graficzne z poszczególnymi sektorami FIS i komentarz do Mapy FIS.

Zobacz poszczególe sektory mapy FIS:
 
Przestrzeń powietrzna modyfikowana jest klika razy w roku. Zmian tych z czasem robi się bardzo dużo. Łatwo wtedy coś przeoczyć i kierując się dobrymi intencjami, a jednocześnie nie mając świadomości tego, że kształty CTR, TMA czy TSA zdążyły ulec zmianie, polecieć "jak zawsze" i spowodować naruszenie któregoś z nowych lub zmienionych elementów przestrzeni.

Sprawdź swoją mapę
Aby uniknąć takich nieprzyjemności dobrze jest porównać własną mapę z tutaj prezentowaną. Warto jest skupić się na następujących elementach:

  1. przebieg granic sektorów FIS (po rozwiązaniu SNRL, przynajmniej raz jeszcze dokonano poważnej korekty ich przebiegu)
  2. kształt poszczególnych CTR (np. Powiększony na południe CTR EPWA i znacznie zredukowany w ostatnim czasie CTR EPLL)
  3. kształt i zakres wysokościowy poszczególnych TMA (np. nowe najwyższe i najniższe sektory TMA EPWA, powstanie TMA EPLL).
  4. kształt, zakres wysokościowy i oznaczenie poszczególnych sektorów TSA
  5. nowe strefy TRA (powstałe często w miejsce istniejących wcześniej TSA, np. TRA przy EPLY czy EPTM).

Mapa na radarze FIS
Warto wiedzieć, że miejscowości zaznaczone na mapie FIS to te, które zobrazowane są na ekranach radarów FIS. Zatem gdy przez radio słyszymy "zidentyfikowany dwie mile na południe od Drobina" będziemy już wiedzieli, że to dlatego właśnie od Drobina, bo tę miejscowość informator FIS ma zaznaczoną na radarze jako punkt orientacyjny. Cały ich zestaw znajdziemy właśnie na omawianej mapie.

Typy przeszkód
Na mapie zaznaczone zostały przeszkody terenowe o wysokości względnej ponad 150 m. Podano ich wysokość w stopach AGL, oraz rodzaj.
Pewne wątpliwości budzić może także sposób przedstawienia wysokości w opisach poszczególnych stref.
Wysokości te zostały podane w sposób uproszczony, tak aby nie utrudniać odczytywania danych z mapy nadmierną ilością informacji. Przykładowo, jeżeli dana TSA ma zakres wysokościowy GND - FL120, to na mapie podano tylko "GND", ponieważ FL120 wykracza już poza jej zakres (GND-FL95). Zatem sam zapis GND oznacza strefę, której w przestrzeni klasy G nie da się przeskoczyć górą lub przelecieć pod nią. Pamiętajmy jednak, że w przypadku stref elastycznych, po pierwsze nie zawsze wszystkie są one aktywne, a pod drugie - nie koniecznie muszą być aktywowane w pełnej ich wysokościowej rozpiętości (ich wykorzystanie sprawdzamy przed lotem w ASM3, pod numerem telefonu: 022 574 5733).

Częstotliwości
Przy częstotliwościach służb ATS państw ościennych pojawił się zapis na temat koordynacji telefonicznej. Ma on oczywiście zastosowanie jedynie w przypadku koordynacji telefonicznej jakiej z państwami ościennymi dokonuje FIS i służy tylko temu by przypomnieć, że częstotliwość podana na mapie nie zawsze będzie tą na jakiej służby ruchu lotniczego oczekiwać będą statek powietrzny za granicą. Zależy to między innymi od wysokości lotu i odległości od granicy w jakiej znajduje się lotnisko docelowe.

W pobliżu stref typu TRA, MATZ podano częstotliwości służb, które działają w okresie ich aktywności. Na mapie znalazły się podstawowe częstotliwości pochodzące z AIP. Przed nawiązaniem łączności z organem zarządzającym ruchem lotniczym w tych strefach i wlotem do nich warto jest upewnić się na częstotliwości FIS, czy w danej chwili ta częstotliwość obowiązuje, czy może zarządzający strefą spodziewa się statków powietrznych np. na częstotliwości zbliżania.

Pamiętajmy, że mapa ta powstała przede wszystkim jako pomoc dla informatorów FIS i zgodnie z ich wskazówkami. Pilotom może być pomocna podczas planowania lotu, natomiast z pewnością jej ergonomia i zakres merytoryczny nie był optymalizowany pod kątem prowadzenia nawigacji w oparciu o nią podczas lotu. (ar)

 

 

Formularze do pobrania

pdf icon - Deklaracja członkowska - RODO (aktualizacja)

pdf icon

- Deklaracja członkowska - RODO (nowi członkowie)

pdf icon - Kwestionariusz osobowy członka sekcji paralotniowej

PARTNERZY

PANEL LOGOWANIA

REKLAMA

stat4u